از سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد؛ بخشودگی تا 100 درصد جرایم تأخیر پرداخت بدهی از طریق اوراق گام

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، دستورالعمل پرداخت مالیات اوراق گام موضوع آیین نامه اجرایی پذیرش اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) را به شرح زیر ابلاغ کرد:

1. در موارد درخواست مؤدی مبنی بر ترتیب پرداخت بدهی از طریق اوراق گام، ادارات کل امور مالیاتی موظفند نسبت به صدور تأییدیه عنوان بانک عامل یا موسسه اعتباری غیربانکی مجاز عامل مبنی بر پذیرش اوراق با ذکر مبلغ مورد پذیرش (حداکثر تا سقف 50 درصد بدهی) و درخواست انتقال اوراق به نام سازمان امور مالیاتی به همراه شناسه ملی اداره کل اقدام نمایند.

تبصره 1) اوراق گام مشمول این آیین نامه در زمان انتقال، باید دارای مدت زمان تا سررسید حداکثر سه ماه تا سررسید  و تا انتهای بهمن ماه سال مالی پذیرش اوراق باشد.

تبصره 2) ادارات کل امور مالیاتی می بایست با رعایت مقررات نسبت به وصول و یا تقسیط مانده بدهی مودی، اقدام مقتضی نمایند.

2. پس از انتقال اوراق گام به نام سازمان امور مالیاتی و اعلام مراتب از سوی بانک عامل یا موسسه اعتباری غیربانکی مجاز عامل، اوراق مذکور به عنوان سند ترتیب پرداخت بدهی به سررسید اوراق، توسط اداره کل امور مالیاتی ذیربط در سامانه های عملیاتی سازمان حسب مورد ثبت شود.

3. ادارات کل امور مالیاتی موظفند 10 روز قبل از سررسید اوراق، مراتب را با صدور قبض پرداخت به بانک عامل یا موسسه اعتباری غیربانکی مجاز عامل جهت واریز به حساب اداره کل امور مالیاتی نزد خزانه ارسال نمایند.

4. بخشودگی آن بخش از جرائم تأخیر پرداخت بدهی که از طریق اوراق گام، پرداخت می شود تا میزان صد درصد (100%) به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می گردد.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ ریزی‌ مالیاتی: امکان اصلاح اطلاعات سامانه برای مودیان فراهم است/ اطلاعات سامانه مبنای اظهارنامه پیش ‌فرض/ مودیان تغییر و تایید اطلاعات را به روز آخر موکول نکنند

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد برزگری رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ‌ریزی مالیاتی در خصوص نحوه تعیین اظهارنامه پیش ‌فرض برای مودیان گفت: سازمان امور مالیاتی در یک فاصله زمانی بعد از اسفندماه، براساس اطلاعات تکمیل شده در سامانه شامل اطلاعات خرید و فروش با توجه به نرخ‌های موجود برای هر مودی در یک اظهارنامه به عنوان اظهارنامه پیش‌فرض در اختیار مودی قرار می‌ گیرد.

وی افزود: براساس آخرین توافقات انجام شده در سطح سازمان قرار است بروزرسانی اطلاعات هر روز، در روز بعد رخ بدهد. بنابراین باید برای مودی تبیین شود که اگر تغییرات و تاییدات را به روز آخر موکول کنند، با توجه به زمان ‌بر بودن بروزرسانی، تبعاتی برای مودی خواهد داشت.

برزگری گفت: هر روز اطلاعات براساس صورت‌حساب‌های فروش و واکنش خریدار بروزرسانی می‌ شود. قاعده بر این است که اگر تا امشب اطلاعات وارد سامانه می ‌شود، تا 12 ساعت بعد از آن بروزرسانی انجام می ‌شود. مودی حق دارد که خرید و فروش خارج از سامانه را اضافه کند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ ریزی‌ مالیاتی ادامه داد: در خصوص کسب و کارهایی که در حوزه مالیات ارزش افزوده تک نرخی هستند، کار بسیار ساده ‌تر است. تنها در تک نرخی‌ها اطلاعات مربوط به پُزهای بانکی نیز وارد سامانه می‌ شود. به طور مثال بنگاه‌های املاک، نمایشگاه ‌داران و ... نمونه کسب و کارهای تک نرخی هستند.

وی افزود: کل اطلاعات سامانه مودیان براساس فروش‌ها، خریدها، با نرخ‌های متفاوت در جداول مختلف اظهارنامه می ‌نشیند. مودی حق دارد در این لحظه ورود کند و اطلاعات جدیدی را وارد کند. حتما سازمان اجازه تغییرات در ستون متفاوت، حتی برای اطلاعات سامانه را می ‌دهد اما تبعات این تغییرات برعهده مودی است.

برزگری تاکید کرد: براساس ماده 3 قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اطلاعاتی که براساس سامانه می ‌رسد قابلیت بررسی ندارد و مورد قبول سازمان است مگر در موارد خاصی که در ماده 9 قانون مورد اشاره رخ داده باشد مانند عدم ثبت، کم ‌اظهاری، بیش ‌اظهاری و عدم صدور صورتحساب.

وی با بیان اینکه اطلاعات بر روی سامانه قرار می ‌گیرد و مودی حق دارد خرید و فروش خارج از سامانه را اضافه کند، افزود: ممکن است در سامانه صدور صورتحساب صادراتی تایید نشده ثبت شده باشد، در اینجا مودی حق دارد تغییرات اعمال کند و این صورتحساب را وارد بخش صادراتی‌های خود کند، اما به این دلیل دیگر این موضوع دیتای ورودی مودی است، امکان رسیدگی آن برای اداره مالیاتی فراهم می ‌شود.

برزگری با اشاره به اینکه در خصوص کسب و کارهایی که چند نرخی هستند، قاعده بر این است که خود مودی امکان تصحیح دارد و به همین دلیل نیز سازمان امور مالیاتی در اجرای ماده 3 امکان رسیدگی سازمان امور مالیاتی وجود دارد، گفت: اگر مودی به واسطه اطلاعات سامانه به استرداد رسید، حتما سازمان استرداد مالیاتی را انجام خواهد داد.

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و 2 به سامانه مودیان از ابتدای سال 1403

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، مودیانی که فروش ایشان تا پایان پاییز سال 1402 به 180 میلیارد ریال (18 میلیارد تومان) برسد، از ابتدای فروردین ماه سال 1403 مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 و ثبت در سامانه مودیان می ‌باشند.

اطلاعیه شماره 24- ارسال صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و 2 از تاریخ 1403/01/01

با عنایت به اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص تکالیف اشخاص حقیقی جهت اجرای قانون پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، در صورتی که فروش هر مودی طی سال از نصاب مقرر در ماده 14 مکرر قانون پایانه ‏های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبصره 1 آن، عبور نماید از ابتدای دومین دوره بعد از اتمام دوره فروش سالانه از نصاب مقرر، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 حسب مورد می ‏باشد، لذا  مودیانی که فروش ایشان تا پایان پاییز سال 1402 به 180 میلیارد ریال برسد، از ابتدای فروردین ماه سال 1403 مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 و ثبت در سامانه مودیان می ‌باشند.

اطلاعیه شماره 22- افزایش مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه مودیان به 21 روز

با توجه به درخواست ‌های واصله از برخی اشخاص حقوقی و حقیقی، مبنی بر ایجاد تسهیلاتی برای انجام تکالیف مقرر در قانون پایانه‏ های فروشگاهی و سامانه مودیان و با عنایت به سیاست‌ های کلان سازمان برای بهره ‏مندی کلیه مودیان از مشوق ‏ها و تسهیلات قانون مذکور از حیث زمان صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه مودیان و محاسبه سیستمی مالیات بر ارزش افزوده، با پیگیری های انجام شده از طریق کارگروه راهبری سامانه مودیان، مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه مودیان تا اطلاع ثانوی به 21 روز افزایش می‌ یابد.

مهدی موحدی بکنظر

رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

ورود به سایت



آخرین قوانین مالیاتی

خلاصه آمار سایت

 

اوقات شرعی

تقویم روز

سخنی پند آموز